jom motivasi diri

bersama cintasufi




Terdapat satu kisah .. pada suatu petang, seekor ular telah memasuki bengkel di mana merupakan tempat kerja si tukang kayu Kebiasaan si tukang kayu, membiarkan sebagian peralatan kerjanya berselerakan dan bertaburan. Nah ketika ular itu berjalan ke sana kemari di dalam bengkel itu, dan tanpa sengaja ia merayap di atas sebatang gergaji.

Tajamnya mata gergaji, menyebabkan perut ular terluka. Tapi ular beranggapan gergaji itu menyerangnya. Ia pun membalas dengan mematuk gergaji itu berkali-kali. Serangan itu menyebabkan luka parah di bagian mulutnya.

Marah & putus asa, ular berusaha mengerahkan kemampuan terakhirnya untuk mengalahkan musuhnya. Ia pun membelit kuat gergaji itu. Maka tubuhnya terluka amat parah dan akhirnya ia pun mati.

Kadangkala, di saat kita marah, kita ingin melukai orang lain. Tapi sesungguhnya tanpa kita sedari, yang dilukai adalah diri kita sendiri.

Mengapa? kerana perkataan dan perbuatan di saat marah adalah perkataan dan perbuatan yang biasanya akan kita sesali di kemudian hari..


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

My photo
Kota Bharu, Kelantan, Malaysia
Seorang yang suka berfikir tentang masa kini, masa depan dan kehidupan ...

About this blog

Blog ini memuatkan himpunan kata-kata motivasi (koleksi simpanan sejak di Universiti lagi), karya motivasi, klip video dan gambar motivasi yang segar sepanjang zaman, nukilan dari pelbagai motivator terkenal tanah air, tokoh-tokoh & pakar motivasi terkenal dunia serta orang perseorangan. Turut diselitkan karya bercorak santai yang diharapkan dapat memberikan motivasi dan inspirasi kepada semua.

Popular Posts

Total Pageviews

Followers